Πρωτοφανής κομήτης από το διαστρικό κενό προσπέρασε τον Ήλιο - Free Sunday
Πρωτοφανής κομήτης από το διαστρικό κενό προσπέρασε τον Ήλιο
Ο κομήτης 2I/Borisov όπως απαθανατίστηκε από το τηλεσκόπιο Hubble στις 12 Οκτωβρίου NASA, ESA, D. Jewitt (UCLA)

Πρωτοφανής κομήτης από το διαστρικό κενό προσπέρασε τον Ήλιο

Ο πρώτος κομήτης που εντοπίζεται να φτάνει στο Ηλιακό Σύστημα προερχόμενος από άλλο άστρο έφτασε στην ελάχιστη απόστασή του από τον Ήλιο την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου, προσφέροντας στους αστρονόμους μια σπάνια ευκαιρία να μελετήσουν ένα τόσο ξένο αντικείμενο.

Ο κομήτης 2I/Borisov ανακαλύφθηκε από ερασιτέχνη αστρονόμο τον περασμένο Αύγουστο και σύντομα τράβηξε την προσοχή των αστρονόμων λόγω της ασυνήθιστης, υπερβολικής τροχιάς του.

Προσεκτικοί υπολογισμοί της πορείας του έδειξαν ότι το αντικείμενο δεν προέρχεται από το Νέφος του Όορτ, ένα σύννεφο κομητών που περιβάλλει το Ηλιακό Σύστημα, και πρέπει επομένως να προέρχεται από διαφορετικό πλανητικό σύστημα.

Πάντως, παρά την εξωηλιακή προέλευσή του, ο  2I/Borisov δείχνει εντυπωσιακά γνώριμος: φασματοσκοπικές αναλύσεις της κόμης του έδειξαν ότι το αντικείμενο περιέχει πάγο και άλλα συστατικά που είναι γνωστό ότι υπάρχουν στους κομήτες του Νέφους του Όορτ. Όπως φαίνεται, οι κομήτες όπως τους γνωρίζουμε δεν είναι ιδιαιτερότητα του Ηλιακού Συστήματος.

Ο  2I/Borisov απομακρύνεται πλέον από τον Ήλιο, συνεχίζει όμως να πλησιάζει τη Γη. Στα τέλη του μήνα θα φτάσει στην ελάχιστη απόσταση των 300 εκατομμυρίων χιλιομέτρων, χωρίς ωστόσο να γίνει ορατός με γυμνό μάτι. Στη συνέχεια θα βγει από το Ηλιακό Σύστημα και θα συνεχίσει το διαστρικό ταξίδι του προς άγνωστο προορισμό.

Μέχρι σήμερα οι αστρονόμοι έχουν ανακαλύψει μόνο ένα άλλο σώμα διαστρικής προέλευσης: τον μακρόστενο αστεροειδή «Ομουαμούα», ο οποίος πέρασε μέσα από το Ηλιακό Σύστημα το 2017.