Ακόμα και οι δεινόσαυροι ταλαιπωρούνταν από ψείρες - Free Sunday
Ακόμα και οι δεινόσαυροι ταλαιπωρούνταν από ψείρες
Τα έντομα βρέθηκαν γαντζωμένα σε πτίλα δεινοσαύρων, παρόμοια με τα πούπουλα των πτηνών Taiping Gao

Ακόμα και οι δεινόσαυροι ταλαιπωρούνταν από ψείρες

Η μάστιγα της ψείρας εμφανίστηκε στον πλανήτη όταν οι δεινόσαυροι απέκτησαν φτερά και πούπουλα, αποκαλύπτουν δύο μοναδικά ευρήματα.

Σχεδόν 5.000 είδη ψείρας ζουν σήμερα σε κάθε γωνιά του πλανήτη, παρασιτώντας σε όλα ανεξαιρέτως τα είδη πτηνών και σχεδόν σε όλα τα θηλαστικά με εξαίρεση τις νυχτερίδες.

Προηγούμενες γενετικές μελέτες υπεδείκνυαν ότι οι πρώτες ψείρες πρέπει να εμφανίστηκαν πριν από περίπου 100 εκατομμύρια χρόνια. Μέχρι σήμερα, όμως, δεν είχαν βρεθεί απολιθώματα που θα επιβεβαίωναν τις εκτιμήσεις.

Η επιβεβαίωση έρχεται τώρα από μελέτη που δημοσιεύεται στο Nature Communications. Κινέζοι ερευνητές αναφέρουν ότι εντόπισαν ψείρες παγιδευμένες μέσα σε δύο σταγόνες προϊστορικού κεχριμπαριού, οι οποίες χρονολογούνται περίπου στα 100 εκατομμύρια χρόνια πριν.

Και στις δύο περιπτώσεις, τα έντομα ήταν γαντζωμένες πάνω τα πτίλα (φτερά) που διακοσμούσαν εκείνη την εποχή ορισμένους δεινόσαυρους, οι οποίοι αργότερα μετεξελίχθηκαν σε πτηνά. Επιπλέον, τα μικροσκοπικά έντομα είχαν μικροσκοπικά μάτια και καθόλου φτερά, ακόμα ένα χαρακτηριστικό των ψειρών όπως τις γνωρίζουμε. Το συμπέρασμα είναι ότι τα παγιδευμένα έντομα πρέπει να είναι ψείρες, οι οποίες αναγνωρίστηκαν ως νέο είδος με την ονομασία Mesophthirus engeli.

Σε αντίθεση όμως με τα δύο είδη ψείρας που προσβάλλουν σήμερα τον άνθρωπο (την ψείρα της κεφαλής και του σώματος και την ψείρα του εφηβαίου) οι ψείρες των δεινοσαύρων εκτιμάται ότι τρέφονταν με τις πρωτεΐνες των πτίλων, και όχι ρουφώντας αίμα.

Και αυτό σημαίνει ότι, σε αντίθεση με τους ανθρώπους, οι φτερωτοί δεινόσαυροι μάλλον δεν ένιωθαν φαγούρα.