Οι Αβορίγινες διηγούνται την «αρχαιότερη ιστορία του κόσμου» - Free Sunday

Σε ένα παρελθόν τόσο μακρινό που χάνεται στην ομίχλη του χρόνου, τέσσερα γιγάντια πλάσματα έφτασαν στη νοτιοανατολική Αυστραλία. Τρεις από τους γίγαντες ξανοίχτηκαν στις τέσσερις γωνιές της ηπείρου, ο ένας όμως έσκυψε και έμεινε κουλουριασμένος στο έδαφος. Μετατράπηκε τότε σε ηφαίστειο, και τα δόντια του έγιναν η λάβα που κάλυψε την έρημο.

Η ιστορία που διηγούνται μέχρι και σήμερα οι Γκαντιτζιμαρά, μια φυλή Αβορίγινων στην Αυστραλία, ίσως είναι η αρχαιότερη ζώσα αφήγηση του κόσμου, αναφέρουν αρχαιολόγοι στην επιθεώρηση Geology.

Το συμπέρασμα προκύπτει από τη ραδιοχρονολόγηση της στερεοποιημένης λάβας στην περιοχή των Γκαντιτζιμαρά στην πολιτεία της Βικτόρια, η οποία έδειξε ότι το ηφαίστειο Μπατζί Μπιμ, καθώς και ένα γειτονικό ηφαίστειο, εξερράγησαν για τελευταία φορά πριν από 37.000 χρόνια.

Μέχρι σήμερα, οι αρχαιότερες ενδείξεις ανθρώπινης παρουσίας στην περιοχή χρονολογούνταν στα 13.000 χρόνια. Σύμφωνα όμως με την γεωλόγο Έριν Μάτσαν του Πανεπιστημίου της Μελβούρνης, επικεφαλής της νέας μελέτης, τη δεκαετία του 1940 είχε βρεθεί ένα λίθινο τσεκούρι θαμμένο κάτω από ηφαιστειακούς βράχους κοντά στο ηφαίστειο Τάουερ Χιλ, κοντά στο ηφαίστειο Μπατζί Μπιμ.

Το εύρημα μαρτυρούσε ότι ο άνθρωπος είχε φτάσει στην περιοχή πριν από τις ηφαιστειακές εκρήξεις. Μέχρι σήμερα, όμως, το πότε συνέβησαν οι εκρήξεις αυτές παρέμενε άγνωστο.

Την απάντηση έδωσε η ραδιοχρονολόγηση των ηφαιστειακών αποθέσεων κάτω από τις οποίες είχε βρεθεί το λίθινο εργαλείο, καθώς και στις αποθέσεις του Μπατζί Μπιμ. Η μέτρηση, η οποία βασίστηκε στη ραδιενεργό διάσπαση του καλίου-40 σε αργό-40, έδειξε ότι και τα δύο ηφαίστεια εξερράγησαν 37.000 χρόνια πριν.

Το ερώτημα βέβαια είναι αν οι Γκαντιτζιμαρά ζούσαν ήδη στη νοτιοανατολική Αυστραλία εκείνη την εποχή. Κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με βεβαιότητα, και οι ερευνητές τονίζουν πως δεν υπάρχει απόδειξη ότι η ιστορία που επιζεί στη φυλή αναφέρεται πράγματι στην έκρηξη του Μπατζί Μπιμ.

Η υπόθεση όμως δείχνει λογική: η Αυστραλία κατακτήθηκε από τον Homo sapiens πριν από 70.000 χρόνια, πολύ πριν την επέκταση του σύγχρονου ανθρώπου στη βόρεια Ευρώπη ή την Αμερική.

Επιπλέον, προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι οι παραδοσιακές ιστορίες των Αβοριγινών είναι πράγματι αρχαίες: όπως επισημαίνει ο δικτυακός τόπος του περιοδικού Science, έρευνα που δημοσιεύτηκε το 2015 στην επιθεώρηση Australian Geographer κατέληγε στο συμπέρασμα ότι 21 διαφορετικές κοινότητες Αβοριγινών διηγούνται ιστορίες για ένα επεισόδιο ανόδου της στάθμης των ωκεανών που κατέκλυσε τις αυστραλιανές ακτές.

Οι διηγήσεις αυτές εκτιμάται ότι μπορεί να έχουν ηλικία έως και 7.000 χρόνια. Εφόσον η υπόθεση της νέας μελέτης ευσταθεί, η ιστορία των γιγάντων θα ήταν πέντε φορές αρχαιότερη.