Παυσίπονο για τον πονοκέφαλο ή νεράκι; - Free Sunday
Παυσίπονο για τον πονοκέφαλο ή νεράκι;

Παυσίπονο για τον πονοκέφαλο ή νεράκι;

Εύλογα μπορεί να αναρωτηθεί κάποιος τι σχέση μπορεί να έχει ο πονοκέφαλος με το νερό. Και όμως, αυτή η σχέση υπάρχει, γι’ αυτό ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Όλοι γνωρίζουμε ότι το νερό είναι αναγκαίο για τη ζωή και εύκολα μπορούμε να κατανοήσουμε την έννοια της αφυδάτωσης. Επίσης, ένα πολύ συχνό και συνηθισμένο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος με έντονη καθημερινότητα είναι ο πονοκέφαλος χαμηλής ή υψηλής έντασης και οι ημικρανίες.

Η καθημερινή χαμηλή πρόσληψη νερού και, πολλές φορές, η αντικατάστασή του με ροφήματα και αναψυκτικά μπορεί να οδηγήσει τον οργανισμό σε κατάσταση χαμηλής ενυδάτωσης. Αυτή η «μερική αφυδάτωση» που προκαλείται από τη χαμηλή κατανάλωση νερού μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας.

Συμπτώματα όπως ο πονοκέφαλος, η έλλειψη εγρήγορσης και η αδυναμία συγκέντρωσης μπορεί να οφείλονται σε ανεπαρκή ενυδάτωση. Όμως οι καταστάσεις αυτές συχνά έχουν πολυπαραγοντική αιτιολογία και όταν επαναλαμβάνονται πρέπει να διερευνώνται περαιτέρω με ιατρικές εξετάσεις.

Σε άτομα των οποίων ο πονοκέφαλος αποδόθηκε σε ενδοκρανιακή αφυδάτωση και μείωση του συνολικού όγκου πλάσματος, όταν τους δόθηκε επαρκής ποσότητα νερού ο πονοκέφαλος υποχώρησε σε διάστημα μισής έως τριών ωρών. Αν και η καλή ενυδάτωση του οργανισμού μπορεί να είναι χρήσιμη στην ανακούφιση της κεφαλαλγίας που σχετίζεται με την αφυδάτωση, η χρησιμότητα της μεγάλης πρόσληψης νερού για την πρόληψη του πονοκεφάλου δεν είναι πλήρως τεκμηριωμένη.

Ο ρόλος του νερού στη λειτουργία του οργανισμού μας είναι πολυδιάστατος. Δύο από τις λειτουργίες που επιτελεί είναι η αποβολή των τοξινών που δημιουργούνται στο σώμα μας σαν παράγωγα του μεταβολισμού των τροφών και η διατήρηση σε φυσιολογικά επίπεδα της κυκλοφορίας του αίματος.

Τι σημαίνει όμως «μερική αφυδάτωση» και πώς μπορούμε να τη διαπιστώσουμε; Ο πιο απλός τρόπος είναι μέσω του χρώματος των ούρων μας. Ένα έντονο κίτρινο χρώμα στα ούρα μπορεί να δείχνει τα πρώτα σημάδια μιας μερικής αφυδάτωσης. Όσο πιο σκούρο γίνεται το χρώμα, τόσο χειροτερεύει η κατάσταση. Αν φτάσει σε πολύ σκούρα απόχρωση, πιθανόν να χρειαζόμαστε ιατρική φροντίδα. Να τονίσουμε όμως εδώ ότι αυτό θα πρέπει να το ελέγχουμε σκεφτόμενοι αν φάγαμε κάποια τροφή που βγάζει χρωστικές στα ούρα, όπως τα σπαράγγια ή τα παντζάρια, καθώς επίσης και αν παίρνουμε κάποιες βιταμίνες ή φάρμακα που επιδρούν στον χρωματισμό των ούρων μας.

Ο πονοκέφαλος και οι ημικρανίες που οφείλονται σε ελλιπή ενυδάτωση τείνουν να έχουν δύο χαρακτηριστικά. Εμφανίζονται σχεδόν παράλληλα με την ξηροστομία και ίσως κάποιες ελαφριές ζαλάδες, ενώ μπορεί να χειροτερεύουν όταν κινούμαστε, σκύβουμε ή αλλάζουμε θέση. Η ποσότητα του νερού που μπορεί σε ανάλογη περίπτωση μειώσει τα συμπτώματα είναι περίπου 500 ml (μισό λίτρο).

Πολλοί θεωρούν ότι αν δεν διψούν δεν υπάρχει λόγος να πιουν νερό. Η αλήθεια είναι ότι το αίσθημα δίψας διαφοροποιείται σε κάθε άτομο και πολλές φορές δεν μας πληροφορεί εγκαίρως για την έλλειψη επαρκούς ενυδάτωσης. Επίσης, ορισμένα ροφήματα, ενώ προσωρινά μας ξεδιψούν, δεν μας βοηθούν να ενυδατωθούμε λόγω της ζάχαρης που περιέχουν ή της αυξημένης διουρητικής δράσης που μπορεί να έχουν. Η προτεινόμενη κατανάλωση νερού για τον μέσο ενήλικα είναι περίπου 2 έως 2,7 λίτρα την ημέρα, εφόσον η διατροφή του είναι πλούσια σε φρούτα και λαχανικά.

Φροντίστε, λοιπόν, να πίνετε συχνά νερό και να κρατάτε τον οργανισμό σας επαρκώς ενυδατωμένο και μπορεί να δείτε τη διάθεσή σας να καλυτερεύει και τους πονοκεφάλους σας να μειώνονται.

GOUTOS2